Branchen-News

Airbus: Airlines benötigen 540.000 neue Piloten bis 2037

FARNBOROUGH - Airbus errechnet einen 1.500 Milliarden US-Dollar schweren Markt für flugbetriebsnahe Dienstleistungen. Insbesondere der Trainingssektor wird daran partizipieren.

Airbus First Officer


Bis 2037 "ist mit einer Verdoppelung der Airlineflotten auf 48.000 Flugzeuge zu rechnen", teilte Airbus auf der Farnborough Airshow nahe London mit. Die Prognose deckt sich mit einer Marktstudie des Konkurrenten Boeing für die Absatzentwicklung auf dem Flugzeugmarkt. Einig sind sich Airbus und Boeing auch darin, dass dieses Wachstum Hand in Hand mit steigender Nachfrage nach Piloten gehen wird.

Airbus erwartet, dass Airlines über die nächsten 20 Jahre nicht weniger als 540.000 neue Piloten einstellen werden. "Dieser Trend bedeutet auch, dass die Ausbildung durch den Einsatz neuer digitaler Technologien smarter werden muss", erklärte der Hersteller.

Viele Airlines nehmen die Ausbildung neuer Piloten selbst in die Hand, um drohende Engpässe in der Bereederung ihrer Cockpits zu vermeiden. So kündigten Qantas, JetBlue Airways und American Airlines zuletzt eigene Ausbildungsprogamme und Flugschulen an. (18.07.2018, Foto: Airbus)


Dualer Studiengang bei der DFS

LANGEN - Über die Uni in den Tower: Die DFS und die Hochschule Worms starten im März 2019 einen dualen Studiengang speziell für angehende Fluglotsen.

DFS Tower


Der Bachelor-Studiengang "Air Traffic Management" kombiniert in sechs Semestern BWL-Studium mit einer Lotsenausbildung an der Akademie der DFS in Langen. Interessen müssen zunächst das normale Auswahlverfahren der DFS erfolgreich durchlaufen - danach entscheidet die Abinote, wer einen der zehn Studienplätze pro Jahr erhält.

Absolventen steigen bei der DFS als Fluglotse ein und haben später weitere Karriere- und Aufstiegsmöglichkeiten im Bereich der Flugsicherung.

Zur Vorbereitung auf das Auswahlverfahren der DFS empfehlen wir unsere SkyTest® Trainingssoftware für Fluglotsen-Eignungstests. (21.06.2018, Foto: Fraport AG)


Austrian übernimmt Großteil der Ausbildungskosten

WIEN - Anfang Mai starteten 20 Nachwuchspiloten ihre Ausbildung bei Austrian Airlines. Für die Kurse im August und November bietet die Fluglinie noch Platz für 34 und für 2019 für 96 Nachwuchspiloten.

AUA


"Die Ausschreibung richtet sich an Frauen und Männer ganz ohne pilotische Vorerfahrung", teilte die Lufthansa-Tochter mit. Die Ausbildung eines Piloten dauert knapp zwei Jahre und kostet laut Austrian rund 100.000 Euro. Letztere müssen die Flugschüler allerdings nicht alleine aufbringen.

"Denn mit Kursbeginn bietet Austrian Airlines eine geringere Rückzahlung der Pilotenausbildung", erklärte die Airline. "Statt der bislang üblichen Rückzahlungsbeträge von rund 60.000 Euro, müssen die Piloten über einen Zeitraum von zehn Jahren nur mehr 40.000 Euro übernehmen, das Unternehmen übernimmt dann die Mehrheit der Kosten."

Der Mai-Kurs ist der sechste eigene Ausbildungskurs bei Austrian Airlines und startete mit einer theoretischen Ausbildung in Bremen. Anschließend wird der erste Trainingsflug in Arizona stattfinden. Am Ende der 22 Monate dauernden Ausbildung steht eine vollwertige Verkehrsflugzeugführerlizenz (Airline Transport Pilot Licence, ATPL).

Anforderungen an die Kandidaten umfassen die EU-Staatsbürgerschaft sowie die Hochschulreife. Außerdem sollten sie über sehr gute Deutsch- und Englischkenntnisse in Wort und Schrift verfügen. Weitere Informationen finden Interessierte unter austrianpilot.at.

Zur Vorbereitung auf die Einstellungstests bei Austrian Airlines empfehlen wir unsere SkyTest® Trainingsssoftware für DLR BU/GU 3.2. (11.05.2018)


American Airlines to provide fully-financed cadet training

DALLAS - American Airlines responds to a looming pilot shortage in the U.S. with an own cadet training, career planning and financing scheme.

American Cadet 2

U.S. pilot shortage is expected to peak at 15.000 vacant cockpit positions by 2026, according to a recent study by the University of North Dakota. American Airlines wants to take no HR gamble and joined forces with three flight schools to establish the American Airlines Cadet Academy along with a financing scheme to cover tuition and living expenses during the 18 months programme.


"The lack of financing options has restricted the size of the pilot pool," says Kimball Stone, American`s VP Flight Operations. Another factor contributing to cockpit bottlenecks are unclear career paths at U.S. majors.


American Airlines intends to offer graduates of its pilot academy initial First Officer assignement at one of its three wholly owned regional affiliates - with an option to change into mainline operation later on. (2018/04/25, Credit: American Airlines)


More information: American Airlines Cadet Academy


Lufthansa bildet Pilotenschüler auf DA-42 aus

ROSTOCK - Lufthansa Aviation Training (LAT) investiert in neue Schulungsflugzeuge. Fünf Typ Diamond DA-42 "Twin Star" ersetzen am Flugschulstandort Rostock-Laage die zehn Jahre alten Piper PA-44.

Lufthansa DA-42


LAT-Geschäftsführer Ola Hansson stellt Weichen für einen "massiven Bedarf" an neuen Piloten: ein Anti-Icing-System und ein Wetterradar erlauben Trainingsbetrieb auch unter widrigen Witterungsbedingungen. Dieselmotoren erweitern den Einsatzradius und senken zugleich die Betriebskosten der neuen Schulungsflotte.


Lufthansa Aviation Training bündelt in der European Flight Academy (EFA) sämtliche Flugschulen des Lufthansa-Verbunds und bildet nach Konzernstandards Nachwuchs für eigene und fremde Cockpits aus. Allein 2018 sollen sich 500 neue Flugschüler an der EFA einschreiben.


Der Theorieunterricht findet in Bremen statt, die anschließende erste Praxisphase, das Fliegen nach Sichtflugregeln, erfolgt in Phoenix. Danach erlernen die angehenden Piloten im Bremen und Rostock das Fliegen nach Instrumenten.

Für die Vorbereitung auf Einstellungstests bei Lufthansa empfehlen wir die SkyTest® Trainingssoftware für DLR BU/GU und die SkyTest® Trainingssoftware für DLR FQ/FU. (19.04.2018, Foto: Lufthansa)

 

Scoot to accept SFC cadet applications

SINGAPORE - Singapore Airlines recently consolidated all low-cost operation under its Scoot brand. The unit ventures into cadet training to support pilot recruitment within its growing Airbus A320 and Boeing 787 fleets.

Scoot

"We are partnering with our preferred training organisation, Singapore Flying College (SFC) to develop the Scoot Cadet Programme to groom our own talent," Scoot announced on its website. "Our cadets will undergo a customised self-funded 18 months training course at SFC."

Applicants need to be 18+ years of age and legally entitled to work in Singapore upon completion of training. SFC graduation level will be a Commercial Pilot Licence (Instrument Rating) or frozen ICAO ATPL. The current application window for Scoot opened in April 2018. (2018/04/06)

Ryanair to offer "sponsered" 737 type-ratings

LONDON - Ryanair used to ask its cadets to shell out 29,500 EUR upfront to complete their Boeing 737NG type-rating. Shaken by staffing bottlenecks in its cockpits, the airline will share the financial burden.

 

The 29,500 EUR course fee will be replaced "by a one off, upfront 5,000 EUR payment and a five year reducing bond," Ryanair said in a statement published by CAE. Cadets will also receive a salary during the course of line-training.

 

Ryanair

 

A mulled shortage of pilots triggered a paradigm shift within the Irish low-cost airline. Ryanair seems to move a step away from notorious contract pilot jobs and agreed to engange in negotiations with pilot unions for the first time in its corporate history.

 

The airline operates a modern fleet of Boeing 737-800 aircraft and expects to add up to 210 Boeing 737 MAX 200 from 2019 to support its vibrant growth. (2018/03/07, Image credit: Stansted Airport)

 

 

Qantas to set up own flight school by 2019

SYDNEY - Asia-Pacific faces a shortage of airline pilots. To make matters worse, this is the region where airlines and manufactures expect most demand for cockpit crews throughout the 2020s and beyond. This constellation triggers a new recruitment approach within Qantas: native flight training.

 

QantasA330

 

The Australian industry behemoth announced plans to establish a flight school by 2019. The facility will ultimately produce up to 500 airline pilots annually with one fifth of graduates earmarked for direct recruitment into a Qantas Group cockpit.

 

Qantas will invest 20 million A$ in the venture.

 

While this sounds like a pragmatic response to pilot shortage, the 500 annual graduates of the Qantas academy will only cover a tiny fraction of pilot demand in Asia-Pacific. According to a recent Boeing estimate, airlines in the region will absorb up to 250,000 new pilots by 2036 - just to support today`s industry growth forecasts. (2018/02/22)

 

Be a pilot Screening Day 2018 am Flughafen München

Besuchen Sie am Samstag, 24. Februar 2018 unseren Thementag rund um die fliegerische Ausbildung und den Arbeitsmarkt für angehende Verkehrspiloten im Hilton Hotel am Flughafen München.

Abiturienten und Quereinsteiger, die sich für den Beruf des Verkehrspiloten interessieren, finden beim "Be a pilot" Screening Day 2018 alle Informationen und erste Kontakte. Zahlreiche Flugschulen aus Deutschland und Österreich sind auf dem Thementag vertreten.

BAP2017


Sie informieren über ihre jeweiligen Ausbildungsprogramme und individuelle Lösungen zur Finanzierung. Außerdem gibt es Expertenvorträge zu Einstellungsvoraussetzungen für Piloten und zum Arbeitsmarkt. Angehende Flugschüler können zudem ein computerbasiertes Screening von ATTC und SkyTest absolvieren, das an die Einstellungstests bei Flugschulen und Airlines angelehnt ist.

Der "Be a pilot" Screening Day 2018 wird von den Medienpartnern FLUG REVUE, aerokurier und aero.de begleitet (08.02.2018).

Weitere Informationen: www.screeningday.de


World needs 637,000 MORE pilots

SINGAPORE - The airline industry braces for a worsening shortage of pilots. According a recent Boeing estimate, airlines will need 637,000 more pilots through 2036 to support their growing fleets.

China Eastern B737-700


Vibrant Asia will lead the pack and account for 40 percent of new pilot hires over the next 20 years, Boeing said at Singpore Airshow this week. North America and Europa follow with shares of 18 an 17 percent in the predicted demand. (2018/02/07, Image credit: Boeing)

Hong Kong Airlines opens 2018 flight school admission

HONG KONG - Hong Kong Airlines accepts student applications for its 2018 ab-initio flight training programme until February 15th.

Hong Kong Airlines


Are you at least 18 years of age, a permanent resident of Hong Kong and hold a secondary degree with good math and science grades? You may qualify to become a commercial pilot with Hong Kong Airlines! The airline just opened admission for its 2018 ab-initio flight training scheme.

Applicants who pass a multi-stage application process with online screening and a final interview will be approved for multi-crew flight training at L3 facilities in Hong Kong, New Zealand and/or the UK. Graduates will join Hong Kong Airlines and its young Airbus fleet in the rank of Second Degree Officers and be promoted to First Officers upon a 12-month completion of a Hong Kong ATPL.

Learn more about the Hong Kong Airlines Cadet Pilot Programme and the application process on the career website of Hong Kong Airlines. (2018/01/19)

Air Baltic accepts first cadets to its flight school

RIGA - Air Baltic opens application process for candidates to the airline`s newly established Pilot Academy. This will be the first class of students who will become Air Baltic pilots upon completion of the programme in about two years from now.

"Air Baltic is growing rapidly and over the next five years we are planning to recruit over 1.000 highly educated professionals," says Air Baltic CEO Martin Gauss. "Now we are taking one step further by introducing a new education programme for our future commercial pilots. It is not only one of the most fascinating professions in the world, but highly sought after one as well."

The application process for the first academic year will end on January 8, 2018. At the beginning Air Baltic is planning to educate 20 pilots per year. airBalticTraining Pilot Academy is planning to start the first academic year in March, 2018 with the theoretical training courses. (2017/12/11)

 

 

FTE Jerez: Fast Track to Iberia

MADRID - FTE Jerez and Iberia accept applications for their 2018 Ab Initio scheme. The Spanish IAG airline teamed up with the renowned academy to train First Officers for its Airbus A320 cockpits.

Iberia


Students in the "Iberia Airline First Officer Programme" (AFOP) will complete their training with an ATPL and an A320 type-rating. "To be eligible for this scheme you must hold third level qualifications (University Degree), speak Spanish at a native/ICAO 6 level and have at least a B2 English proficiency," according to FTE Jerez.


The 128,350 Euro tuition fee is a steep ante but includes accomodation and type-rating costs. Courses will start in Febuary and March 2018.

We recommend SkyTest® Preparation Software for UK Pilot Aptitude Screenings to prep for the AFOP admission process. (2017/11/27)

 

 

Emirates to open its new flight training academy

DUBAI - Emirates takes control of its pilot supply. The airline launched its new flight school arm this week at the Dubai Airshow.

Emirates Phenom-100EV

 

Located at the new Al-Maktoum airport Emirates Flight Training Academy started operation with 143 students, currently only citizen of the United Arab Emirates. Emirates will accept global students from 2018 onward to its academy, that can enroll up to 600 pilots in the making.

 

Expect tough competition for admission - Emirates treats its future F/Os with a dedicated ILS runway, ATC services, an Embraer Phenom 100 jet fleet, on-site accomodation and ATPL graduation. Not convinced yet? Glacing the cake, Emirates will hire cadets from Emirates Flight Training Academy straight into the cockpit of a Boeing 777 widebody. (2017/11/13)

 

KLM arranges new loan scheme for flight students

No hire, no debt: KLM arranged a new financing scheme for students at its flight school. The license is on the airline, if it does not offer cadets a job in one of its cockpits.

"Within the new structure, the KLM Flight Academy promises students that, if they do not find a job as a pilot at KLM within five years after completing the programme, a guarantee fund will clear their study debt at the bank," KLM said in a statement.


KLM and the KLM Flight Academy have set up the new construction to ensure a sufficient influx of new pilots. Throughout 2017 KLM has accepted 143 graduates from the KLM Flight Academy. The new loan scheme is provided by ABN Amro bank.

KLM

SkyJobs recommends SkyTest® Preparation Software for Middle East Pilot Screenings to prepare for admission at KLM Flight Academy.

IATA: Asia-Pacific continues to lead the pack

MONTREAL - The global airline industry will maintain and in some regions even accelerate its momentum according to the latest 20 year forecast by the International Air Transport Association (IATA).

IATA expects 7.8 billion passengers to travel by 2036, a near doubling of the 4 billion air travelers expected to fly this year. The prediction is based on a 3.6 percent average Compound Annual Growth Rate (CAGR) noted in the release of the latest update to the association’s 20-Year Air Passenger Forecast.


IATA 20 year forecast
"All indicators lead to growing demand for global connectivity. The world needs to prepare for a doubling of passengers in the next 20 years. It’s fantastic news for innovation and prosperity, which is driven by air links," said Alexandre de Juniac, IATA’s Director General and CEO.

Vibrant Asia-Pacific remains the demand pacemaker for airlines contributing more than half the new passengers over the next two decades.

"The point at which China will displace the United States as the world’s largest aviation market has moved two years closer since last year’s forecast," according to de Juniac. "We now anticipate this will occur around 2022, through a combination of slightly faster Chinese growth and slightly reduced growth in the US."

The UK will fall to fifth place, surpassed by India in 2025, and Indonesia in 2030. Thailand and Turkey will enter the top ten largest markets, while France and Italy will fall in the rankings to 11th and 12th respectively. (2017/10/26)

 

 

British Airways Cadet Programme

The British Airways Cadet Programme is open again and gives you the opportunity to start your training to become a pilot in the future with British Airways.

British Airways A380


Once you have successfully completed the training, you can look forward to continuing your journey with one of the world’s leading airlines and taking to the skies as a first officer on one of the London-based short haul fleets.


If you can see yourself expertly navigating one of the BA aircraft across the globe, delivering world-leading levels of safety, security, and customer service, then this Cadet Programme may be for you.

BA is offering two routes Multi Pilots Licence (MPL) and a full Airline Transport Pilot Licence (ATPL), both of which will be fully self-funded, the entry criteria to both routes are detailed at British Airways website. (2017/10/19)

 

 

Pilot Screening Day 2017 am 14. Oktober in Frankfurt

Die Infoveranstaltung findet im „The Squaire“ am Flughafen Frankfurt statt. Schulabsolventen und Quereinsteiger, die sich für den Beruf des Verkehrspiloten interessieren, finden beim Screening Day wertvolle Informationen. Bei dem Event sind diverse Flugschulen vertreten.

Antworten auf die Fragen, ob man für den Beruf geeignet ist und welche Ausbildungsmöglichkeit am besten passt, verspricht der „Be a pilot Screening Day“ am Flughafen Frankfurt. „Wir wollen Flugschulen und Flugschüler zusammenbringen“, sagt Michael Müller, Geschäftsführer des Auswahl- und Trainingsdienstleisters ATTC, der die Veranstaltung gemeinsam mit SkyTest / Aviation Media & IT, FLUG REVUE und aerokurier organisiert. Unterstützt wird die Veranstaltung auch von der AERO Friedrichshafen.

Tickets gibt es hier.


SD

 

Flugschulen informieren über die jeweiligen Angebote und individuelle Lösungen zur Finanzierung. Außerdem gibt es Vorträge zu Einstellungsvoraussetzungen für Piloten und zum Arbeitsmarkt. Weiterhin können die angehenden Flugschüler ein computerbasiertes Screening absolvieren, das an die Einstellungstests bei Flugschulen und Airlines angelehnt ist. „Bei dem Test kann man nicht durchfallen“, beruhigt Müller. Es geht darum, das Potenzial eines Bewerbers zu bestimmen. Die teilnehmenden Flugschulen akzeptieren dieses Screening als Eingangs-voraussetzung – so ist die erste Hürde auf dem Weg ins Cockpit gemeistert.

Der Luftverkehr wächst, in gleichem Maß steigt auch der Bedarf an Piloten: Der amerikanische Flugzeughersteller Boeing prognostiziert in seinem „Pilot and Technician Outlook 2016“, dass bis 2035 weltweit mehr als 600 000 neue Verkehrspiloten gebraucht werden. Keine schlechten Aussichten also für junge Menschen, die von einer Karriere in dem anspruchsvollen Beruf träumen. Doch um eines Tages das Steuer in einem Airliner übernehmen zu können, müssen Interessenten zunächst abklären, ob sie die nötigen Voraussetzungen mitbringen und welche Ausbildungsmöglichkeit am besten zu ihnen passt.

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